Eyfel Kulesi Paris'deki demir kule. Kule, aynı zamanda tüm
dünyada Fransa'nın sembolü halini
almıştır. İsmini, inşa ettiren firma olan Gustave Eiffel'den alır. En büyük turizm
cazibelerinden biri olan Eyfel Kulesi, yılda 6 milyon turist çeker. 2002
yılında toplam ziyaretçi sayısı 200 milyona ulaşmıştır.
Eyfel Kulesi 1887 ile 1889 yılları arasında Gustave Eiffel'in
firması tarafından, Fransız Devrimi'nin 100. yıl
kutlamaları çerçevesinde düzenlenen Paris fuarının giriş kapısı olarak inşa
edilmiştir. Aslında kulenin mimarı Gustave Eiffel değil, İsviçreli Maurice
Koechlin 'in siparişi üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre'dir.
Meslektaşı Emile Nouguier ile beraber ilk tasarımları
yapmıştır. Kulenin, 7.739.401 Frank 31 Sent tutan inşaat masrafları, Gustave
Eiffel'in tahminlerinin 1 milyon frank üstündedir. 1889 yılındaki açılış
tarihden önceki 5 ayda 1,9 milyon kişi ziyaret edince, yıl sonuna kadar toplam
masrafın 3/4'ü çıkartılmıştır. Böylelikle Eyfel Kulesi, daha başından, kazanç
sağlayan bir şirket görünümüne bürünmüştü.
3.000 işçi 26 ay boyunca 18.038 adet demir parçayı 2,5 milyon perçinle bir
araya getirdi. Hiç ölüm vakası yaşanmamış olması, o günün şartlarında şaşırtıcı
bir durumdur.
Ancak kule, onu bir utanç lekesi olarak
gören Paris halkının tepkisini
de çekmiştir. Bazı sanatçılar devasa bir sokak lambasına benzetirken, bir
fabrika bacası gibi Paris'in
görsel itibarını zedeleyeceğini ileri sürmüşlerdir. Böylelikle devrin sanatçı ve edebiyatçı çevresinde bir
kampanya başlatılmış, bu kampanya süresince ünlü sanatçıların imzaladığı
bildiriler dağıtılmıştır. Bugün ise Eyfel Kulesi, Dünya'nın en güzel mimari
yapılarından biri olarak kabul edilir. Parisliler onu Demir Bayan olarak
adlandırırlar. İlk başlarda Eiffel, Kule'ye sadece 20 yıl için
müsaade almıştı. Dolayısıyla, 1909 yılında kulenin sökülmesi
gerekiyordu. Ancak kule, iletişim için çok uygun yüksekliğe ulaştığından ve
yeni yüzyılda Atlantik ötesi haberleşmeye imkân tanıdığından, kalmasına izin verildi.
Eyfel Kulesi 300 m yüksekliktedir.
Zirvesindeki televizyon vericileri 27 m daha yükseklik kazandırır. Günümüzde yaygın olarak
kullanılan çelik yerine demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak
gelmiştir.
200.000 metrekare alanda bulunan Eyfel
Kulesi her 7 yılda bir, 60 ton boya ile boyanır. Bu çalışmada 25 boyacı görev
yaparken, çalışma 15 ay sürer. Bu işlem sırasında 1.500 fırça, 5.000 zımpara
kağıdı ve 1.500 iş tulumu tüketilir. Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam
50 km güvenlik halatı, 20.000 metrekare koruyucu ağ kullanılır. Boyama
maliyeti yaklaşık 3 milyon avro tutar. Zaman içinde kulenin rengi
kırmızımsı kahveden, sarımsı kahveye, daha sonra kestane kahvesinden bugünkü
bronz tonuna dönüşmüştür. Kule 3 renk tonunda boyanır. En açık renk zirvede
kullanılırken, en koyusu zeminde kullanılır.
Manzara platformları
Kamuya açık platformlar 57 m, 115 m ve 276 m yükseklikte
bulunur.
Ziyaretçiler, üç asansörle kuzey, batı ve
doğu kanatlarından ilk iki platforma ulaşır. İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur. Ayrıca
ilk katta, Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur. En üst
platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi, ikinci katta aktarma yapar ve başka
bir asansöre geçer. En üst platform hem çatılı hem de üstü açık bir alana
sahiptir.
Kulenin açılışından sonra, ilk platforma
kadar 50 yolcu taşıyan iki hidrolik asansör kullanıma
girmişti. Bunlar için gerekli hidrolik presler 16 sütuna monte edilmişti. Kuzey
kanadından başka bir asansörle ikinci kata ulaşılıyordu. 2. Dünya savaşı
sırasında, işletim sistemindeki hasarlar sebebiyle bunlar devre dışı
kalınca, Adolf Hitler kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kalmıştı.
Eyfel Kulesi Belgeseli
İnternet sitenizi çok beğendik. bilgim.net adresine de bekliyoruz.
YanıtlaSil